ΠΕΡΙ ΜΠΙΡΑΣ … ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ #2

Το CROP είναι η μετουσίωση του οράματος τριών ανθρώπων (του Δημήτρη, του Γιώργου και του Λευτέρη) σε ένα χώρο που με πυρήνα τον φρεσκοκαβουρδισμένο καφέ, τα ποιοτικά προιόντα και την καλή εξυπηρέτηση έχει καταφέρει να κερδίσει την καρδιά και την εκτίμηση των Ηρακλειωτών …

Ποια η φιλοσοφία και το όραμα του CROP ; 

Όραμα μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα χώρο μέσα από τον οποίο να προσφέρουμε στο κοινό την καλύτερη δυνατή εμπειρία – από το περιβάλλον και την εξυπηρέτηση μέχρι τα προιόντα και τις πρώτες ύλες – στην καλύτερη δυνατή τιμή … ειδικά όσον αφορά τα προιόντα, στόχος μας είναι να προσφέρουμε το κάθετι, στην καλύτερη δυνατη του μορφή, όσο το δυνατόν πιο αληθινό, ζωντανό και γευστικό με σαφή προτίμηση σε ντόπια, ελληνικά προιόντα και πρώτες ύλες.

Τι είναι αυτό που κάνει το CROP ξεχωριστό ;

Οτιδήποτε προσφέρουμε στο CROP έχει μια ιστορία από πίσω του, θες πες το μεράκι, ιδέα, κόπο κλπ … όλα κουβαλάνε κάτι άξιο αναφοράς. Πέρα από τη μεγάλη επένδυση που έχουμε κάνει όσον αφορά τον καφέ, είμαστε περήφανοι που διαθέτουμε τόσες ετικέτες από Έλληνες μικροζυθοποιούς. Είναι τιμή μας που μας έχουν εμπιστευτεί τα προιόντα τους, κάτι που κερδίθηκε με πολύ κόπο καθώς έπρεπε να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί να διαχειριστούμε τέτοιου είδους προιόντα … γιατί craft μπίρα δεν είναι μόνο ανοίγω ένα καπάκι ή ξέρω να κουμπώνω ένα βαρέλι, αλλά πολλά περισσότερα … έχει να κάνει με τη σωστή συντήρηση, τη σωστή διάθεση – σερβίρισμα, τη σωστή παρουσίαση, την εκπαίδευση του καταναλωτή και του προσωπικού. Μην ξεχνάμε πως η craft μπίρα είναι μια νέα σχετικά τάση, εξού και θεωρούμε τους εαυτούς μας υπεύθυνους να εκπαιδεύσουμε το κοινό και αυτό πρέπει να γίνεται με την αγάπη και την πίστη σε αυτό, ζωγραφισμένη στα μάτια μας. Αυτο προσπαθούμε να κάνουμε με όλα μας τα προιόντα.

Ποιά η σχέση των πελατών σας με τη μπίρα ?

Για εμάς η μπίρα ήταν εξαρχής ενα μεγάλο στοίχημα γιατι οκ, ο Έλληνας είναι εξοικειωμένος με τις μπίρες μαζικής κατανάλωσης, αλλά η craft μπίρα είναι κάτι πολύ διαφορετικό, είναι σαν να προσφέρεις κάτι πολύχρωμο σε εναν άνθρωπο που σε όλη του τη ζωή έβλεπε άσπρο – μαύρο. Αναμενώμενο ήταν λοιπόν να τους φανεί παράξενο. Δεν σου κρύβω ότι αρχικά οι 3 στους 10 πελάτες δυσανασχετούσαν που δεν διαθέταμε συγκεκριμένες μπίρες – κάτι που το περιμέναμε – με τον καιρό όμως έχουμε κατορθώσει να αντιστρέψουμε τους όρους προσελκύοντας όλο και περισσότερο ανθρώπους που θέλουν να δοκιμάσουν πιο ψαγμένες μπίρες που δεν βρίσκουν αλλού. Γνωρίζαμε εξαρχής πως τα πράγματα δεν θα ήταν εύκολα, πως εμείς έπρεπε να δώσουμε τα κίνητρα … εξού και δίνουμε για παράδειγμα την δυνατότητα στον καταναλωτή ακόμα και να δοκιμάσει πριν επιλέξει. Μπορεί να είναι κοστοβόρο αλλά χρειάζεται για να μυήσουμε τον κόσμο στην φιλοσοφία της craft μπίρας. Για τον ίδιο λόγο εμπλουτίσαμε τους καταλόγους μας με πληροφορίες που σε βοηθούν να κατανοήσεις το προιόν και να επιλέξεις βασιζόμενος σε κάποια κριτήρια … προσπαθούμε δλδ να το στηρίξουμε όλο αυτό. Από την άλλη, η σκηνή της ελληνικής μικροζυθοποιίας αναπτύσσεται ραγδαία και αυτό το ακούει ο κόσμος, υπάρχουν οπότε πολλοί που από μόνοι τους πλέον αναζητούν να δοκιμάσουν κάτι που προέρχεται από τον τόπο μας.

Ποιά η γνώμη σου για τη σκηνή της ελληνικής μικροζυθοποιίας ;

Οι  Έλληνες γενικότερα αρέσκονται στην παραγωγή craft προιόντων – βλεπε κρασί, τσικουδιά, ούζο κλπ – βλέποντας οπότε την άνθιση των μικροζυθοποιείων της επαρχίας, δημιουργήθηκε η εντύπωση πως πρόκειται για κάτι εύκολο, εξού και βιώνουμε ένα ξέσπασμα τέτοιων προσπαθειών, κάτι που αργά η γρήγορα θα οδηγήσει αναπόφευκτα και στο ανάλογο ξεκαθάρισμα καθώς δεν ειναι εύκολο να επιβιώσουν όλοι, αφενός γιατί είναι μια επένδυση που απαιτεί μεγαλα κεφάλαια, κόπο, χρόνο, χρήμα κλπ και αφετέρου γιατί δεν μπορούν να φτιάξουν όλοι νόστιμη μπίρα. Το ευχάριστο είναι ωστόσο πως σε ένα «εχθρικό» οικονομικά περιβάλλον όπως είναι η Ελλαδα, υπάρχει ανάπτυξη σε αυτόν τον χώρο, υπάρχουν δλδ σοβαρές προσπάθειες, προσπάθειες που σέβονται τον καταναλωτή και δεν συμβιβάζονται με μετριότητες. Από εκεί και πέρα ο καιρός θα δείξει …

Είναι το κοινό εξοικειωμένο με την craft μπίρα ? Πως θα μπορούσαμε κατά τη γνώμη σου να  αυξήσουμε τη γνώση του γύρω απο αυτή ?

Όχι ακόμα, έχουμε δρόμο μπροστά… ωστόσο όλο και περισσότερος κόσμος αρχίζει να αντιλαμβάνεται τις διαφορές της craft μπίρας από τις πιο εμπορικές Lager, συνειδητοποιώντας τι πάει να πει φρέσκο προιόν, αφιλτράριστο, απαστερίωτο, χωρίς συντηρητικά κοκ οπότε και επιλέγει ανάλογα ξέροντας τι περιμένει από το κάθε προιόν. Το να εκπαιδεύσεις τους καταναλωτές στην craft μπίρα θέλει υπομονή, σωστή και συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού στα σημεία πώλησης καθώς δεν έχουμε απλώς να κάνουμε με μια μπίρα, αλλά με μια ολόκληρη φιλοσοφία και με προιόντα που το καθένα έχει τον χαρακτήρα του. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην επιλογή των σημείων πώλησης καθώς δεν έχουν όλα τα σημεία τις υποδομές και τη γνώση να διαχειριστούν τέτοια προιόντα, όπως και δεν ειναι κατάλληλες όλες οι μπίρες για όλα τα μαγαζιά. Δεν έχουν όλα τα σημεία το ίδιο background εξού και οι παραγωγοί, πριν εμπιστευθούν το προιόν τους, πρέπει να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως : Μπορεί αυτό το σημείο να υποστηρίξει το προιόν μου ; μπορεί να διασφαλίσει τη σωστή συντήρηση του ; τη σωστή επικοινωνία – προβολή του ; έχει την υπομονή που χρειάζεται ; καθώς κάτι τέτοιο απαιτεί αφοσίωση και προσωπική επαφή με τον καταναλωτή και δεν έχουν όλα τα σημεία την πολυτέλεια αυτή. Πολύ σημαντικότερο από το να αγοράσει κάτι ο καταναλωτής, είναι να το αγοράσει ξανά ! Αν όλη αυτή η επαφή δεν γίνει λοιπόν σωστά, πολύ απλά θα συντελέσει στην αποστροφή του κόσμου παρά στη μύηση και την προσέλκυση του. Υπάρχουν μπίρες όπως η Saison ή η Pale Ale, που έχοντας απαλό αλκοόλ, χαμηλά IBU κλπ βοηθάνε στο να μυηθεί κάποιος ομαλά στον αρωματικό κόσμο της craft μπίρας και εδω είναι που ο ρόλος του σερβιτόρου – πωλητη γίνεται πολύ σημαντικός.  Αποτελεσματικές επίσης θεωρώ τις εκδηλώσεις γευσιγνωσίας και ειδικά όταν για παράδειγμα έρχεται εδώ ο ίδιος ο ζυθοποιός και μοιράζεται με το κοινό τη γνώση και το συναίσθημα του … είναι εύκολο έτσι να συνδεθεί ο καταναλωτής με το προιόν και να το κάνει δικό του. Αυτή η προσέγγιση αρμόζει ιδιαίτερα στην κουλτούρα της μικροζυθοποιίας που σε πολλές περιπτώσεις ο μικροζυθοποιός κολλάει ο ίδιος τις ετικέτες, βάζει ο ίδιος τα καπάκια, τοποθετεί ο ίδιος τα μπουκάλια στις κούτες και όχι κάποιο μηχάνημα …

Γιατί επιλέξατε να εντάξετε τη Σόλο στο μενού σας ?

Kαταρχήν, ότι προσφέρουμε στο CROP δεν έχει επιλεχθεί τόσο με εμπορικά κριτήρια όσο με κριτήριο την ποιότητα του σαν προιόν, την ποιότητα των ανθρώπων που το παράγουν και το κατά πόσο εν τέλει μας αρέσει και το θεωρούμε άξιο προσφοράς. Η πρώτη μας επαφή με τη Σόλο ήταν πριν από περίπου ένα χρόνο, εδώ στο μαγαζί μας. Η προσέγγιση των ανθρώπων της ήταν πολύ τίμια … είμαστε αυτοί, κάνουμε αυτό … θα θέλατε να δοκιμάσετε ?? μια πρόταση που μας τιμούσε … γιατι όπως εμείς νιώθουμε το CROP σαν παιδί μας, έτσι και για τους μικροζυθοποιούς οι μπίρες είναι σαν τα παιδιά τους και το να σου εμπιστεύεται  κάποιος «το παιδί του» είναι μεγάλη τιμή … δοκιμάσαμε λοιπόν, κουμπώσαμε δοκιμαστικά ένα 30άρι βαρέλι από την πρώτη τότε μπίρα τους και το βαρέλι έφυγε μέσα σε λίγες μόλις μέρες, τόσο επειδή ήταν μια προσπάθεια από τον τόπο μας όσο και επειδή το προιόν άρεσε. Θέλαμε να επενδύσουμε σε ποιοτικές ελληνικές μπίρες και η Σόλο είναι μια από αυτές.

Ποιά η ανταπόκριση του κοινού ?

Πλέον, μπορώ να πω πως οι μπίρες της Σόλο έχουν αποκτήσει groupies … πολύ πριν συμβεί αυτό με τις βασικές ετικέτες της Σόλο, ο κόσμος ξετρελάθηκε με τον 13ο Απόστολο και στην πορεία «κόλλησε» κυρίως με την Αμερικάνα και τη Χωριάτικη … οι υπόλοιπες ετικέτες , με πιο ιδιαίτερο χαρακτήρα και εντονότερα γευστικά χαρακτηριστικά έχουν λιγότερους αλλά πολλές φορές φανατικότερους οπαδούς.  Συνήθως τις επιλέγουν οι πιο μυημένοι στην κουλτούρα της craft μπίρας και βέβαια οι ξένοι (τουρίστες) οι οποίοι ενθουσιάζονται ειδικά με τις IPA. Γενικότερα, η ανταπόκριση του κοινού έχει σε μεγάλο βαθμό να κάνει με το πως προωθείς ενα προιόν. Για παράδειγμα ήρθε τις προάλλες ένα ζευγάρι και πήρε ένα Σκοτίδι και ένα Ασκιανό. Τους τα προσφέραμε με επιδόρπιο σοκολάτας και παγωτό βανίλια και το καταευχαριστήθηκαν. Θέλω να πω πως κάθε προιόν έχει και τον τρόπο ανάδειξης του, τον τρόπο να μεγιστοποιήσεις την απόλαυση του αλλιώς είναι σαν να έχεις μια Ferrari και να πηγαίνεις με 10χλμ. Πρέπει να το πας όσο παέι. Η ανταπόκριση γενικότερα είναι πολύ θετική … βλέπουμε ολοένα καταναλωτές που έρχονται «διαβασμένοι», ξέροντας πλέον δλδ τι θέλουν. Είναι προφανές πως σιγά σιγά η όλη ιστορία γύρω από την προσπάθεια των μικροζυθοποιών μαθαίνεται και πιστεύω πως σε λίγα χρόνια, όπως και στο εξωτερικό, η τάση αυτή θα κυριαρχήσει.

Ποιά τα δημοφιλέστερα Σολο – food pairings και ποιος ο δικός σου αγαπημένος συνδυασμός ?

Αυτό που προσωπικά μου αρέσει πολύ και αρέσει και στους πελάτες μας ειναι ο συνδυασμός των μαύρων ετικετών της Σόλο με το παγωτό μας. Από εκει και περά η «Aμερικάνα» παέι πολύ με τα λουκάνικα μας, μας αρέσει η «Χωριάτικη» με συνοδεία  φρούτων, και για ποικιλίες τυριών ή αλλαντικών προτείνουμε IPA και γενικότερα hoppy μπίρες που ταιριάζουν επίσης με τα μπιφτέκια μας.

Ποιό είναι το πιο ενδιαφέρον σχόλιο που έχεις ακούσει από κάποιο πελάτη σας σχετικά με τη Σόλο ?

Πολύ είναι αυτοί που ρωτούν αν υπάρχει τρόπος να πάρουν ένα βαρέλι για το σπίτι … ειδικά για τον 13ο Απόστολο και την Αμερικάνα το έχω ακούσει κάμποσες φορές.

Τι θα ήθελες να δείς / περιμένεις στο μέλλον από τη Σόλο ?

Μια καλή Weiss θα τολμήσω να πω καθώς και μια Red Ale, παρότι θεωρώ πως ο καταλόγος της Σόλο, σε συνδυασμό με τις εποχιακές ετικέτες της που κυκλοφορούν κάθε τόσο, καλύπτει ήδη κάθε απαίτηση.